Het Twickel College Hengelo maakt werk van Duurzaam Wereldonderwijs.

17 sep

Op donderdag 17 september werd de intentieverklaring ‘Eco-schools’ ondertekend door de schoolleiding en door de leerlingen van het Eco-team. https://www.tubantia.nl/hengelo/twickel-college-hengelo-is-eco-school~a98b0231/

Eco-Schools is een programma voor scholen die met leerlingen werk maken van duurzaam denken en doen. Met hoofd, hart en handen zetten zij stappen om duurzaamheid een vaste plek in de school te geven. Leerlingen worden uitgenodigd om in actie te komen en ervaren welke bijdrage zij kunnen leveren aan een duurzame samenleving. Hierbij ontdekken ze hun eigen waarden, interesses en talenten. Zo wordt duurzaam denken en doen gaandeweg vanzelfsprekend!

De filosofie van onze Ecoschool bestaat uit vijf pijlers:

  1. Leerlingen staan centraal (leerlingen centraal)
  2. De school zet steeds duurzame stappen – groot of klein (proces)
  3. Duurzaamheid heeft een vaste plek in het onderwijs (onderwijs)
  4. Duurzaamheid is zichtbaar in het gebouw en de omgeving (gebouw)
  5. Iedereen in en rond de school doet mee (community)

Het Eco-team is het uitvoeringsteam van het Eco-schools-programma. De leerlingen in het Eco-team worden ondersteund en begeleid door vier docenten (mevr. Kruse, mevr. Vermeulen, dhr. Schildkamp en dhr. Westerveen). We zijn op zoek naar ouders die driemaal per jaar ons kernteam wil inspireren en stimuleren. Het vergadermoment wordt waarschijnlijk op dinsdagmiddag van 14.30 – 16.00 uur gepland. Naast ouders zijn er leden van de schoolleiding, niet-onderwijzendpersoneel en wellicht ook mensen van buiten onze organisatie die het Eco-team op drie momenten per schooljaar van feedback en feed-forward voorzien.

Dus als u duurzaamheid en wereldburgerschap net zo belangrijk vindt als ons, schroom dan niet om uw bijdrage te leveren door u aan te melden voor de inspiratie- en motivatieschil van ons Eco-team (organiseren gaat niet vanzelf). U kunt contact op nemen met dhr. Frans Westerveen (f.westerveen@carmelhengelo.nl)

Waardengericht onderwijs: duurzaamheid en wereldburgrshap

We willen meer aandacht geven aan ‘kennis is maar de helft’. Daarom kijken we verder dan alleen de vakinhoud. Naast kwalificatie richting het diploma willen we weten wie de leerling is en wat hij kiest en geven we nog explicieter aandacht aan socialisatie en persoonsvorming.

Voor onze leerlingen willen we het mogelijk maken dat ze zich kunnen ontwikkelen tot wereldburgers en positief kritische leden van een democratische samenleving. Daarbij beogen we een leergericht klimaat met als doel een houding waarbij leerlingen en medewerkers zich steeds de vraag stellen: ‘wat kom ik halen, en wat kom ik brengen’. In directe relatie hiertoe staan wereldburgerschap en duurzaamheid. We willen op onze scholen ruimte nemen om vanuit bijvoorbeeld de zeventien duurzaamheidsdoelen van de Verenigde Naties in en buiten onze curricula bij te dragen aan deze doelstellingen voor duurzame ontwikkeling. Anderzijds willen we onze leerlingen ontwikkelen richting verantwoordelijk en sociaal wereldburgerschap. Expliciet nadenken over je eigen rol en positie in de wereld draagt bij aan de beoogde persoonsvorming.

Namens het Eco-team:

Frans Westerveen

Wij gebruiken cookies

Wij gebruiken cookies om je de beste ervaring te bieden op onze website. Kom meer te weten over welke cookies we gebruiken of pas ze aan onder instellingen.

Noodzakelijke cookies
Wij plaatsen essentiële cookies en analytische cookies om te zorgen dat basisfuncties van onze website goed werken, je cookie-instellingen kunnen vastleggen en om anonieme gegevens over het gebruik van onze website te kunnen analyseren.
Ingeschakeld Uitgeschakeld
Privacy overzicht
Ingeschakeld Uitgeschakeld
Marketing cookies
Ingeschakeld Uitgeschakeld