De lessen
Wij vinden elk vak even belangrijk. Leerlingen hebben straks alle kennis en vaardigheden nodig om goed te kunnen leven, wonen en werken.
De leerlingen hebben altijd les van een vakdocent. Wij zien de docent als de initiator van het leerproces. Lestijd is bij ons altijd contacttijd. We hebben een duidelijk herkenbare lesopbouw en werken met eigentijdse lesmethodes in boekvorm, ondersteund met digitale leermiddelen.
We investeren in een goede docent-leerling relatie. Dat betekent een luisterend oor, aandacht en vertrouwen geven, kansen geven en dat alles vertaalt zich in een fijne sfeer en leerlingen die zichzelf kunnen zijn
In de eerste klas hebben leerlingen 34 lessen per week van 45 minuten en een mooi aaneensluitend rooster dat een jaar lang geldt. Wij beginnen om 08.15 uur ’s ochtends. De leerlingen hebben maximaal tot 14.15 uur les, dus we hebben geen achtste of negende lesuren voor de eerste en tweede klas.
We werken op het Twickel College in klas een en twee volgens het T-profiel. Het T-profiel staat letterlijk voor diep verankerde disciplinaire (vak)poot met daarop een breed georiënteerde dwarsbalk. Het T-profiel houdt een combinatie in van vakkennis (het verticale deel van de "T") met vakoverstijgende vaardigheden en kennis (het horizontale deel van de "T"). Kortom het is een mix van verdieping en verbreding van vaardigheden en kennis en dat is wat we doen tijdens ViP (vak integraal programma).
ViP-lessen
Hoe gaaf is het om je eigen rap, gedicht of lied te schrijven, misschien wel in een andere taal en deze te presenteren op jullie eigen Midsummerfestival? In onze ViP-lessen ga je dit leren én doen! In het voortgezet onderwijs krijg je veel nieuwe vakken, b.v. wiskunde, Frans, natuurkunde enz. Daar leer je natuurlijk over het vak, maar het is ook heel belangrijk dat je leert wat je ermee kunt en ook hoe de vakken met elkaar te maken hebben.
Daarom werken we in klas 1 en 2 met ViP-lessen. Dit zijn lessen bij verschillende vakken waarin je tijdens een aantal weken aan een bepaald thema werkt. Het thema wordt afgesloten met een eindopdracht waarin je alleen, met een groepje of misschien wel met de hele klas laat zien wat je hebt geleerd.
Bij het thema Midsummerfestival ga je bijvoorbeeld bij Kunst en Media een uitnodiging maken en een poster met het programma. Bij muziek maak je een rap of schrijf je misschien wel je eigen muziek bij het gedicht dat je hebt geschreven bij Nederlands, Engels of Frans. Bij drama leer je presenteren en uiteindelijk komt alles bij het Midsummerfestival bij elkaar waar natuurlijk het publiek aanwezig is dat jullie zelf hebben uitgenodigd.
(Les)boeken
Wij ervaren dat leerlingen het fijn vinden om te lezen en werken vanuit een boek. Daarom heeft elke leerling voor elk vak een boek en daarnaast wordt gebruik gemaakt van de digitale methode. Ook vinden wij lezen belangrijk. En er is bij alle vakken extra aandacht voor de basisvaardigheid taal.
Vanuit onze mediatheek midden in de school en tijdens de lessen proberen we lezen zoveel mogelijk te stimuleren. Ook door bijvoorbeeld schrijvers van jeugdboeken uit te nodigen of door het project Momentje vrij. Boek erbij!
Leerlingvolgsysteem
Huiswerk, resultaten en absentie worden door de docenten bijgehouden in het leerlingvolgsysteem SOMToday. U kijkt als ouder eenvoudig mee in dit systeem.
Lestijden
In de eerste en tweede klas worden leerlingen alleen ingeroosterd voor lessen tussen het 1e en 7e uur. In de bovenbouw lopen onze lessen door tot het 9e uur.
1. | 08.15 u | 09.00 u |
2. | 09.00 u | 09.45 u |
3. | 09.45 u | 10.30 u |
Pauze | 10.30 u | 10.45 u |
4. | 10.45 u | 11.30 u |
5. | 11.30 u | 12.15 u |
Pauze | 12.15 u | 12.45 u |
6. | 12.45 u | 13.30 u |
7. | 13.30 u | 14.15 u |
Pauze | 14.15 u | 14.30 u |
8. | 14.30 u | 15.15 u |
9. | 15.15 u | 16.00 u |